V době stále častějších teroristických činů a pašování se rámové detektory kovu staly nezbytným vybavením letišť, soudů a dalších veřejných prostor. Možnost okamžité kontroly, zda procházející osoba nemá u sebe střelou zbraň nebo nůž, znamená záruku bezpečí. V dnešním článku objasníme zásady fungování rámových detektorů kovu a pomůžeme vybrat nejlepší řešení.

Piráti oblohy

„Nouze naučila Dalibora housti” - toto otřepané přísloví má v sobě hodně pravdy. Obzvláště, když je nouze obzvláště naléhavá. V období od května 1961 do konce roku 1972 se ve Spojených státech vyskytla skutečná horečka únosů dopravních letadel. Hlavní příčinou těchto „zlatých let vzdušného pirátství“ (jak se tato doba později nazývala) byla kubánská revoluce v roce 1959. Po převzetí letadla únosci nejčastěji požadovali po pilotech, aby přistáli právě na Kubě.

Zlatá léta vzdušného pirátství

Počítali s ochranou Fidela Castra, který je měl přivítat jako hrdiny revoluce. Pobavený takovouto situací začal Castro nabízen Spojeným státům vrácení každého uneseného letadla za „pouhých“ 7 500 dolarů za kus. To samozřejmě nebyl jediný důvod únosů byly prováděny také pro výkupné nebo pro politickou manifestaci. Problém byl bez ohledu na příčiny velmi vážný - na přelomu 60. a 70. let bylo uneseno alespoň jedno letadlo týdně.

Boxerské rukavice jako bezpečnostní opatření

Situace v USA vyvolala mezi obyvatelstvem pochopitelný výbuch paniky. Tím spíše, že reakce úřadů a samotných leteckých dopravců nebyly ze začátku příliš promyšlené. Jedním ze způsobů zvládnutí situace mělo být... nasazování boxerských rukavic cestujícím, aby nemohli držet zbraň.

Narůstající míra problému vedla nakonec ke kuriózní situaci, kdy aerolinky začaly... únoscům pomáhat. Pilotní kabiny byly vybaveny mapami Karibiku nezávisle na cílovém místě, palubní personál měl zase nařízeno vykonávat všechny příkazy. To vše, aby se minimalizovalo riziko zdravotní újmy nebo úmrtí cestujících.

Rámový detektor pro detekci kovů

Když na začátku 70. let začalo únosů přibývat, aerolinky konečně zavedly účinné řešení. 17. srpna 1970 mezinárodní letiště v Louisianě bylo jako prvně vybaveno pevným detektorem kovů. I když z nápadu nebyli dopravci nadšeni, protože se obávali obvinění z narušení soukromí, ukázal se jako velký úspěch. O několik let později Federální letecká správa (FAA) přijala zákon nutící všechna letiště v USA k zavedení závazné kontroly detektory kovů a ke kontrole zavazadel rentgenem. Takovéto řešení ukončilo „zlatou éru únosů“ a přičinilo se ke zlepšení bezpečnosti na světlových letištích, a nejen to. Detektory kovů se začaly používat také u soudů, ve věznicích, koncertních sálech a na mnoha dalších místech veřejného užitku.

Jak funguje rámový detektor kovů?

Detekční rámy jsou opatřeny cívkami generujícími elektromagnetické pole. Toto pole je rušeno kovovými předměty nesenými na těle, což vede k jejich odhalení a ke spuštění poplachu. Operátor může regulovat citlivost rámu tak, aby nereagoval na drobné předměty typu mincí nebo zip kalhot.

Jak funguje rám pro detekci kovů

Na tomto místě je vhodné, abychom se věnovali otázce bezpečnosti detekčních rámů. Jimi vytvářené elektromagnetické pole působí po přibližně 1-2 sekundy - tak krátkodobé vystavení záření v žádném případě neovlivní lidské zdraví. Rámy jsou také zcela bezpečné pro osoby s kardiostimulátory, těhotné a děti.

Garrett PD 6500i – letištní kontrola

Americká firma Garrett drží od 60. let pozici světového lídra v oboru detektorů kovů. Rám pro detekci kovů PD 6500i je další vysoce kvalitní model tohoto výrobce. Za jeho velkou účinnost může 33 detekčních zón, které přesně ukáží místo ukrytí předmětu. Nezáleží na tom, jestli je zbraň ukrytá v nohavici, za opaskem kalhot nebo v pouzdru přes rameno. To ve spojení s citlivostí nastavitelnou v rozsahu 0-999 (umožňující vyloučení neškodných předmětů) a přívětivým ovládáním poskytuje spolehlivý způsob správné letištní kontroly.

CEIA PMD2 Plus/EZHD – ochrana hromadných akcí venku

Kontrola při koncertech, srrazech a sportovních akcích na čerstvém vzduchu vyžaduje zařízení s velkou odolností na atmosférické podmínky. Takovým modelem je rámový detektor kovů CEIA PMD2 Plus/EZHD. Rám má voděodolný kryt v souladu se stupněm krytí IP65 a neovlivní jej teploty v rozsahu -20°C do +70°C. Za důkladnou kontrolu odpovídá až 60 nezávislých detekčních zón a technologie Met-Identity, díky které může operátor přesně určit místo, množství a druh odhaleného kovu. Praktické počítadlo průchodu a ukazatel poplachu usnadní kontrolu nad zalidněným prostorem a vytváření zpráv.

Sdílet s přáteli
Tweet about this on Twitter Share on Reddit Share on Google+ Share on Facebook Share on LinkedIn Email this to someone